söndag 30 augusti 2009

Med riktad blick

Jag läser på universitetet i Karlstad. Inte varje dag utan så där var annan månad, distans, kvartsfart.
Tidigare under åren har jag varit på universitetet på föreläsningar. Jag märker en viss skillnad. Skillnaden består i hur jag rör mig.

Då innan gick jag med sökande steg, letade mig fram. Hittade oftast vart jag skulle eftersom jag är bra på att hitta. Nu går jag lugnt målmedveten lite med släpande gång, men ändå med svikt i steget. När jag söker... vet jag vad jag söker. Med högt och stolt huvud är min blick riktad och tydlig. Här är en som vet och hör hit.

Extra tydligt blev det nu i början av hösten då jag började mitt andra år. Jag såg de nya, unga, o vad unga. De ser sig omkring med sökande osäkra blickar efter kompisen som ännu inte är en kamrat, men som går samma kurs. De står stela och försöker se ut som om de är "hemma" här.
Men mig lurar de inte, de är alldeles för unga och stegen för letande.

Inga kommentarer: