söndag 13 september 2009

Kantareller

Plocka svamp! Finns det något roligare! Denna sensommar har vi varit ute en del i skog och mark. När jag talar med bekanta och arbetskamrater är de också ute i skogen. Alla plockar vi svamp.
Så jag undrar var kommer alla guldgula kantareller ifrån?
Idag var skogspromenaden inte menad att bli en svampplockartur. Så jag kunde hålla mig hela vägen till skidbacken dit vi var på väg. Jag såg svamp, men lät bli dem.
På vägen hem och nedför var det omöjligt. Snart stod vi på knä och plockade i en tom smörgåspåse den ena efter den andra kantarellen.
Hade också lite lärande på gång eftersom svågern ville veta var alla trattisa fanns. Trattkantarellerna lät vi stå kvar.

En annan reflektion, inte så många älgflugor i år. Några letade sig fram på halsen upp mot hårfästet, men de infångades för att återföras till sin skog.

1 kommentar:

Anonym sa...

AHAAA!!! Der var HÄR du var! Roligt att hitta dig, nu ska jag läsa igenom mer än svampplockningsinlägget.
Kram AnnaKarin