tisdag 21 april 2009

Vår

Nu är våren här för att stanna. Våren är som våren är. Ena dagen varm andra dagar kyliga. I trädgården lyser Ormögat blått. Den är som ett vattenblänk utmed husväggen. På tal om vatten.
I helgen tömde jag ekfatet på vatten. Ja, enligt Marika, våra guru, ska den vara fylld med vatten under vintern. Ekfatet är min damm. Fatet är nedgrävt och står i singel så det blev att ösa ur. Inget större arbete, den fick nytt vatten och jag provade fontänen, en liten groda som sprutar vatten, söt. Grodan ligger lojt bakåtlutad på en skifferplatta och sprutar sitt vatten. Fast just nu är pump och groda i garaget. Den får vänta med sitt sprutande tills vi har soliga dagar. Ska vara nytta med sprutandet. I detta fall är nyttan att vi kan njuta av porlet.
Jag har haft två guldfiskar i tunnan under de tre sista sommrarna. De äter upp mygglarverna. På vintern har de fått flytta in i akvariet. Guldfiskarna var anledningen till att vi skaffade ett akvarie. I helgen dog den sista guldfisken. Så det blev toastolen och "trygga rekan".
Vet inte om det blir några nya guldfiskar i år.
I morse när jag tittade genom fönstret på vattnet i tunna kom två små fåglar, satte sig på kanten och drack vatten. En bra början på dagen.

Inga kommentarer: